Är man välkommen i kyrkan trots att man inte är troende?

När man tänker på kyrkan så tänker man ofta på gudstjänster och prästen som predikar. Men kan kyrkan också vara en plats för dem som inte har någon tro? I S:t Tomas kyrkan i Vällingby har nu fått ställa sig den frågan. Musikalen Rent fick ha sin premiär på teater Prisma i Hässelbygård istället för kyrkan i Vällingby som det tidigare var tänkt. Trots allt stök med lokal så hann man repa in hela föreställningen i tid. Premiären blev slutsåld och totalt är det nio föreställningar bokade fram till den nionde december.

Musikalen Rent fick hitta en annan lokal

Musikalen Rent fick nobben av kyrkan på grund av grovt språk och fick istället flytta till teater Prisma i Hässelbygård. Linda Lundberg som spelar den HIV-positiva heroinisten Mimi tycker att smällen med kyrkans nej tack var tufft men är ändå glad att få spela på en teater istället. Krister Nordin (S), ordförande i kyrkorådet säger att det inte är handlingen i sig som sätter stopp utan språkbruket som han menar är för grovt och inte passar sig i kyrkorummet. Musikalens regissör Thomas Creutz tycker att språket är helt normalt i sitt sammanhang och utifrån karaktärerna i musikalen. Men meddelar samtidigt att han har stor respekt för kyrkorummet och accepterar rådets beslut men är samtidigt kritiskt till rådets framförhållning.

Kyrkan reagerar på dåligt språkbruk

Många menar att kyrkan ska vara en plats för öppenhet och välkomnande för alla människor. Beslut som detta kan dock få den bilden att naggas i kanten. Kyrkans framtoning kan lätt uppfattas som trångsynt och världsfrånvänd när den reagera på språkbruket i musikalen. Språkbruk som av de flesta skulle uppfattas som fullt trovärdigt av utsatta och drogberoende ungdomar. Till slut kunde hela projektet räddas av Hässelbygårdsskolan som ställt upp och gett hela staben tillgång till scenen under hela repetitionstiden. Många har hört av sig och erbjudit musikalen hjälp men Thomas Creutz ville hela tiden sätta upp musikalen i närheten av Vällingby, och då är var teater Prisma i Hässelbygård perfekt.