Världens dyraste kyrkor

1178px-Budapest_Štěpán_interier_6Kyrkor är ofta magnifika byggnadsverk. Stora och påkostade har budgeten för att bygga dem ibland blivit väl hög. De kyrkor som byggdes för några hundra år sedan behöver dessutom regelbundet renoveras, något som kan bli en stor kostnad. En av världens mest pampiga kyrkobyggnader är Sankt Stafansbasilikan i Budapest, Ungern. Basilikan är överdådigt dekorerad både på utsidan och på insidan. Byggnaden uppfördes 1905 och hör alltså inte till de allra äldsta kyrkorna. Denna byggnad är en av världens största kyrkor. Även här i Sverige kan du hitta ståtliga kyrkor, om än inte i samma storlek.

Påvens hem och arbetsplats

Du som är intresserad av kyrkor, har ett mycket rikt intresse. De finns att beskåda över hela jorden, från den minsta lilla landsortskyrkan, till den pampigaste och mest exklusiva katedralen. Nämnda Sankt Stefansbasilika, är en av de tio största kyrkorna i världen, men den som tar förstaplatsen är Peterskyrkan i Rom. Kyrkan har över 20 000 besökare – dagligen, och invigdes 1626. Flera stora konstnärer har dekorerat byggnaden, bland annat Michelangelo, Rafael och Bramante. Något som gör kyrkan till en riktig konstskatt och skulle kyrkan säljas, skulle den med all säkerhet även bli en av de dyraste. En annan mycket påkostad kyrka står även den i Italien, närmare bestämt mitt på torget i Milano. Den gotiska vita katedralen Duamo di Milano har plats för 40 000 personer, och tog nästan 500 år att bli färdigbyggd.