Heliga platser – värda ett besök

För den andligt intresserade finns det en mängd olika heliga platser världen över, med rötter i olika andliga traditioner och religioner, som det är väl värt att besöka.

I Sverige finner vi Lapporten i Abisko som är ett av landets mest kända och avbildade fjällmotiv. Det är den u-formade öppningen mellan fjällen som kallas Lapporten. Det heliga fjället Aatoeklimpoe/Atoklimpen återfinns inom Vapstens sameby i Västerbotten. Fjället är landets första samiska kulturreservat.

Ett annat heligt berg är Olympia i Grekland som var en religiös samlingsplats för antikens greker. Där firade man de olympiska spelen. Olympia var en gemensam festplats för dåtidens greker, trots att nationalstaten Grekland inte fanns på den tiden. Det område som kallas Grekland bestod av så kallade stadsstater på den tiden. En stad var en stat. Olympia ligger på västra sidan av halvön Peloponnesos som bildar södra delen av det landfasta Grekland.

Ytterligare ett heligt berg är magiska Machu Picchu som ligger högt uppe i bergskedjan Anderna i Peru. Den gamla inkastaden upptäcktes eller återfanns av Hawaiifödde Hiram Bingham under en expedition år 1911.

Det kända Sinaiberget – på Sinaihalvön, Egypten – är ytterligare ett heligt berg. Det var där som bibelns Moses tog emot de två stentavlorna med de tio budorden.

I England finner vi stensättningen Stonehenge som är ett av västvärldens mest kända byggnadsverk. Troligen byggdes den under bronsåldern.

Den heligaste platsen i den islamska världen är Templet Kaba som finns i Mecka, Saudiarabien. Templet står på den öppna gården till världens största moské, Masjid-ul-Haram.

Berget Kailash i Tibet är speciellt och unikt. Samtidigt som det är en av världens heligaste platser, är det även en av de minst besökta. Trots att det är svårtillgängligt besöker hängivna pilgrimer Kailash som är heligt för fyra asiatiska religioner.

Världens vackraste kyrkor
Till världens vackraste kyrkor hör, enligt sajten Budgettravel, italienska Milanodomen som är en storartad byggnad, som verkligen sätter sin prägel på Milanos centrum.

På Island finner vi Hallgrímskirkja, i Reykavik. Hallgrímskyrkan är den högsta byggnaden på Island.

I vårt grannland Norge återfinns Stavkyrkan Borgund vilken byggdes redan år 1180.

Lite längre bort, i Spanien, finner vi La Sagrada Família i Barcelona. La Sagrada Família är ett mästerverk i form av ett byggprojekt som ännu inte har slutförts.sagrada-familia

Den finns en mängd heliga platser utspridda över hela världen för den intresserade att besöka. Läs gärna mer om fler heliga platser i tidningen Expressens sammanställning.

Det finns alltid något att inspireras av, något som gör resan extra intressant. Att besöka heliga platser lämnar spår – ofta i form av en vördnadsfull känsla och vackra minnen.

Taggar: