Stölder ur kyrkor

Varje år drabbas Sveriges många kyrkor av stölder av föremål som är mycket värdefulla både ekonomiskt och kulturhistoriskt. I genomsnitt handlar det om 5 procent av landets kyrkor årligen som drabbas av stöld. Det handlar ofta inte om inbrott; stölderna sker på dagtid, under kyrkans ordinarie öppettider. Brottsförebyggande rådet, BRÅ, ser en stor brist bland Sveriges kyrkor och museer när det gäller säkerhet – man har prioriterat att visa upp kulturskatter för folket istället för att skydda dem.icon-232078_640

Det är naturligtvis en tillgång för det svenska folket att vi har möjlighet att se våra kulturhistoriska skatter och föremål i landets kyrkor, men risken för stöld kan sätta stopp för det. En kyrka som har bestulits är Österheds kapell i Hamrånge, norr om Gävle. Det som stals var en madonna som stod vid altaret. Kyrkan har nu ställt dit två ljusstakar istället, men i övrigt är det nästan tomt kring altaret – efter stölden vågar kyrkan inte längre ha sina kulturhistoriska föremål framme, utan har flyttat dem till en säker plats. Kyrkan har också investerat hundratusentals kronor i larmsystem och bevakning av vaktbolag.

Ibland får dock stölderna ett lyckligt slut. I augusti 2015 kunde man återföra flera stulna föremål till sin kyrka, efter att de varit borta i fem år. Det handlar om tre träfigurer som föreställer Sankt Olof, Sankta Katarina och Madonnan och barnet, som hör hemma i träkyrkan Tidersrum utanför Kisa. Figurerna är medeltida, och svensk medeltida konst har ett högt andrahandsvärde i Europa. Därför är just denna typ av föremål hett stöldgods, och det är vanligt att de förs ut ur landet. Så var också fallet med dessa träfigurer: de hittades på Teneriffa, i en mans hem där man också fann 46 andra kulturföremål som misstänks ha stulits i Sverige. Mannen greps av spansk polis och utlämnades till Sverige. Han har nu åtalats och rättegången sker i slutet av september 2015.

Taggar: